Menu
Oppian
  • Kustantamo
  • Yhteys
  • Kirjat
    • kaunokirjat
    • tietokirjat
    • selkokirjat
    • lastenkirjat
    • oppimateriaalit
    • sanakirjat
  • Haku
Oppian

Viikingit selkokielellä

Posted on
Kirjan etukansi

Uusi selkokirja viikingeistä! Jan Lundin tietokirja kertoo, keitä viikingit olivat ja kuinka he saivat hurjan maineensa. Miten viikingit pystyivät purjehtimaan pitkiä matkoja valtamerellä? Tiesitkö, että viikingit olivat ensimmäisiä eurooppalaisia Pohjois-Amerikassa? Viikingit selkokielellä -teos kertoo kaiken olennaisen pohjolan sotureista ja seikkailijoista selkosuomeksi.

ISBN: 978-951-877-931-8

Osta kirja: Adlibris

Ote kirjasta:

Erilaiset juhlat olivat tärkeitä viikingeille.
He juhlivat lapsen syntymää,
varsinkin jos kyseessä oli poika.
Ennen syntymää viikingit lauloivat lauluja
äidin ja lapsen suojelemiseksi.
Yhdeksän päivää syntymän jälkeen
isä ripotteli vettä lapsen päähän.

Myös avioliitto oli suuri juhla.
Molempien perheiden oli sovittava avioliiton ehdoista,
kuten myötäjäisistä.
Sitten sulhasen oli kosittava morsianta.
Kun morsian hyväksyi kosinnan,
häävalmistelut alkoivat.
Häät suunniteltiin huolella.

Sulhasen piti murtautua esi-isän hautaan
ja ottaa sieltä miekka.
Se osoitti, että sulhasesta oli tulossa mies.

Sulhanen antoi miekan morsiamelleen.
Morsian antoi sulhaselle omien esi-isiensä miekan.
Sulhanen ja morsian vaihtoivat
miekkoihin kiinnitetyt sormukset.
Sitten sulhanen salpasi oven miekallaan
ja kantoi morsiamen sisään.

Muista myös:

  • Toinen maailmansota selkokielellä

    Toinen maailmansota oli suuri ja verinen kamppailu. Se johti miljoonien ihmisten kuolemaan ja mullisti maailman…

Selkokirjoja

  • Kurjat
    Jean Valjean on ollut vankilassa melkein 20 vuotta. Kun Valjean pääsee vapaaksi, kiltti piispa antaa hänelle ...
  • Aleksanteri Suuri selkokielellä
    Aleksanteri Suuri selkokielellä on helppolukuinen tietokirja historian suuresta valloittajasta. Teos vie ...
  • Sydän tekee kuperkeikan
    Sydän tekee kuperkeikan on kokoelma selkokielisiä novelleja nuorille lukijoille. Kirjassa on 12 tarinaa, ...
  • Keula kohti Tukholmaa
    Keula kohti Tukholmaa on jatko-osa Pauliina Isomäen edelliselle selkokirjalle Kovan tuulen varoitus. Nuori ...
  • Orjan elämääOrjan elämää
    Millaista oli mustan orjan elämä Amerikassa 1800-luvulla? Frederick Douglass kertoo tässä kirjassa omista ...
  • Planeetta Ukrut
    Kaksi vieraalle planeetalle lähetettyä retkikuntaa on kadonnut jäljettömiin. Kukaan ei tiedä, mitä ...
  • Toinen maailmansota selkokielellä
    Toinen maailmansota oli suuri ja verinen kamppailu. Se johti miljoonien ihmisten kuolemaan ja mullisti ...

Haku

©2026 Oppian | WordPress Theme by Superb WordPress Themes