Menu
Oppian
  • Kustantamo
  • Yhteys
  • Kirjat
    • kaunokirjat
    • tietokirjat
    • selkokirjat
    • lastenkirjat
    • oppimateriaalit
    • sanakirjat
  • Haku
Oppian

Viikingit selkokielellä

Posted on
Kirjan etukansi

Uusi selkokirja viikingeistä! Jan Lundin tietokirja kertoo, keitä viikingit olivat ja kuinka he saivat hurjan maineensa. Miten viikingit pystyivät purjehtimaan pitkiä matkoja valtamerellä? Tiesitkö, että viikingit olivat ensimmäisiä eurooppalaisia Pohjois-Amerikassa? Viikingit selkokielellä -teos kertoo kaiken olennaisen pohjolan sotureista ja seikkailijoista selkosuomeksi.

ISBN: 978-951-877-931-8

Osta kirja: Adlibris

Ote kirjasta:

Erilaiset juhlat olivat tärkeitä viikingeille.
He juhlivat lapsen syntymää,
varsinkin jos kyseessä oli poika.
Ennen syntymää viikingit lauloivat lauluja
äidin ja lapsen suojelemiseksi.
Yhdeksän päivää syntymän jälkeen
isä ripotteli vettä lapsen päähän.

Myös avioliitto oli suuri juhla.
Molempien perheiden oli sovittava avioliiton ehdoista,
kuten myötäjäisistä.
Sitten sulhasen oli kosittava morsianta.
Kun morsian hyväksyi kosinnan,
häävalmistelut alkoivat.
Häät suunniteltiin huolella.

Sulhasen piti murtautua esi-isän hautaan
ja ottaa sieltä miekka.
Se osoitti, että sulhasesta oli tulossa mies.

Sulhanen antoi miekan morsiamelleen.
Morsian antoi sulhaselle omien esi-isiensä miekan.
Sulhanen ja morsian vaihtoivat
miekkoihin kiinnitetyt sormukset.
Sitten sulhanen salpasi oven miekallaan
ja kantoi morsiamen sisään.

Muista myös:

  • Toinen maailmansota selkokielellä

    Toinen maailmansota oli suuri ja verinen kamppailu. Se johti miljoonien ihmisten kuolemaan ja mullisti maailman…

Selkokirjoja

  • Frankenstein
    Mary Shelleyn kirja on klassinen kauhutarina. Victor Frankenstein luo olennon, joka herää henkiin sähkön ...
  • Ensi viherrysEnsi viherrys
    Helene Schjerfbeck oli kuuluisa suomalainen taiteilija. Schjerfbeckin tunnetuin maalaus on nimeltään ...
  • Herätä mut seiskalta 
    Arki on usein täynnä suuria tunteita ja yllättäviä hetkiä. Johanna Veistisen kirja kertoo nuorten elämästä. ...
  • Enon saaressa
    Katja Asikaisen selkokirjassa nuori Kaisa meloo saareen, jossa hän on viettänyt aikaa Niilo-enon kanssa. ...
  • Ihmemaa OzIhmemaa Oz
    Dorothy on pieni tyttö, joka asuu maatilalla Kansasissa. Pyörremyrsky vie Dorothyn ihmeelliseen maahan, jossa ...
  • Onnettomat kotityöt
    Itsevarma Matti kuvittelee, että kotityöt ovat helppoja. Mutta kun Matti yrittää huolehtia kodista yksin, ...
  • Orjan elämääOrjan elämää
    Millaista oli mustan orjan elämä Amerikassa 1800-luvulla? Frederick Douglass kertoo tässä kirjassa omista ...

Haku

©2026 Oppian | WordPress Theme by Superb WordPress Themes