Menu
Oppian
  • Kustantamo
  • Yhteys
  • Kirjat
    • kaunokirjat
    • tietokirjat
    • selkokirjat
    • lastenkirjat
    • oppimateriaalit
    • sanakirjat
  • Haku
Oppian

Viikingit selkokielellä

Posted on
Kirjan etukansi

Uusi selkokirja viikingeistä! Jan Lundin tietokirja kertoo, keitä viikingit olivat ja kuinka he saivat hurjan maineensa. Miten viikingit pystyivät purjehtimaan pitkiä matkoja valtamerellä? Tiesitkö, että viikingit olivat ensimmäisiä eurooppalaisia Pohjois-Amerikassa? Viikingit selkokielellä -teos kertoo kaiken olennaisen pohjolan sotureista ja seikkailijoista selkosuomeksi.

ISBN: 978-951-877-931-8

Osta kirja: Adlibris

Ote kirjasta:

Erilaiset juhlat olivat tärkeitä viikingeille.
He juhlivat lapsen syntymää,
varsinkin jos kyseessä oli poika.
Ennen syntymää viikingit lauloivat lauluja
äidin ja lapsen suojelemiseksi.
Yhdeksän päivää syntymän jälkeen
isä ripotteli vettä lapsen päähän.

Myös avioliitto oli suuri juhla.
Molempien perheiden oli sovittava avioliiton ehdoista,
kuten myötäjäisistä.
Sitten sulhasen oli kosittava morsianta.
Kun morsian hyväksyi kosinnan,
häävalmistelut alkoivat.
Häät suunniteltiin huolella.

Sulhasen piti murtautua esi-isän hautaan
ja ottaa sieltä miekka.
Se osoitti, että sulhasesta oli tulossa mies.

Sulhanen antoi miekan morsiamelleen.
Morsian antoi sulhaselle omien esi-isiensä miekan.
Sulhanen ja morsian vaihtoivat
miekkoihin kiinnitetyt sormukset.
Sitten sulhanen salpasi oven miekallaan
ja kantoi morsiamen sisään.

Muista myös:

  • Toinen maailmansota selkokielellä

    Toinen maailmansota oli suuri ja verinen kamppailu. Se johti miljoonien ihmisten kuolemaan ja mullisti maailman…

Selkokirjoja

  • Conan ja synkkä uhka
    Synkässä temppelissä tapahtuu murha. Kuka on tappaja? Kaupungin vartijat epäilevät, että barbaarisoturi Conan ...
  • Pikku prinssiPikku prinssi
    Pikku prinssi selkokielellä. Pakkolaskun tehnyt lentäjä kohtaa pienen prinssin, joka tekee koskettavia ...
  • Pikku naisia
    Pikku naisia on kuuluisa tyttökirja. Teos kertoo neljän nuoren siskon elämästä 1800-luvun Yhdysvalloissa. ...
  • Munkin tarinaMunkin tarina
    Munkin tarina on selkokielinen historiallinen romaani. Kirja kertoo ranskalaisesta munkista, joka tulee ...
  • Toinen maailmansota selkokielellä
    Toinen maailmansota oli suuri ja verinen kamppailu. Se johti miljoonien ihmisten kuolemaan ja mullisti ...
  • Eläinten vallankumousEläinten vallankumous
    Sorretut eläimet nousevat kapinaan ja ajavat ihmiset pois maatilalta. Mutta johtaako vallankumous aitoon ...
  • Taistelu tulesta
    Taistelu tulesta on klassikko, joka vie lukijan 80 000 vuoden taakse. Ulam-heimon tuli on sammunut, ja ilman ...

Haku

©2026 Oppian | WordPress Theme by Superb WordPress Themes